Trainingsstage Mallorca 21 t/m 28 februari 2004

21 februari was het zo ver, op naar Mallorca. Maar voordat het zover was, moest er nog wel wat geregeld worden. Er wordt wel eens gezegd; ik ga op reis en neem mee…………….
Dat gold nu ook. Natuurlijk moest de tandem mee, de piloot (voorrijder), de stoker (achterrijder), kleding, schoenen en ga zo maar door.
De tandem moest verpakt worden dus dan ga je op zoek naar een doos. C & C Kartonnage uit Hedel was bereid een doos voor me op maat te maken. Voor mij was het de eerste keer dat ik met de tandem op reis ging per vliegtuig, dus ook de eerste keer dat ik de tandem moest verpakken. Om de tandem zo min mogelijk te hoeven demonteren en toch goed te kunnen verpakken had ik een behoorlijke doos laten maken. Achteraf had ik de tandem toch verder moeten demonteren want het formaat van de doos was ongeveer twee maal die van de andere tandemteams, in ieder geval qua breedte. Dit heb ik dan ook lang moeten horen en men vroeg zelfs al of ik in de doos ging overnachten. Hoe dan ook, de fiets paste in ieder geval mooi in de doos en is onbeschadigd de heen- en terugreis door gekomen en daar ging het mij om.

In Mallorca waren al een week meerdere tandemteams aanwezig. Team Mulder uit Twello, team Lucassen uit Lichtenvoorde en het Duitse tandemteam van Rudolf Hennig. De weersomstandigheden waren de eerste week niet super. Diverse regenbuien weerhielden de teams ervan om buiten te gaan trainen. Tussen de buien door werd er zoveel mogelijk gefietst maar helaas leidde dit er toe dat de weg glad was en hierdoor het team Mulder/Schoots onderuit ging. Jan Mulder liep hierbij behoorlijk letsel op en ook de tandem had enige schade. Hierdoor besloot Jan dan ook een week eerder naar huis te gaan als gepland en wel op de dag dat wij aankwamen.
De voorrijder waar Luuk Lucassen de eerste week mee reed, Bart Groot Zevert, werd vervangen door Bas Goossens voor de tweede week.
Rond de klok van 1 uur op zaterdagmorgen vertrokken we richting Düsseldorf vanwaar we met Air Berlin naar Mallorca zouden vliegen.
Met we heb ik het over Wijnand van Gortel, Patrick van Gortel, Ben van den Berg en ik zelf. Wijnand zou met Jan Mulder gaan rijden maar ging nu solo omdat Jan dus huiswaarts keerde. Patrick van Gortel is mijn piloot en kreeg dus de taak om mijn tandem te besturen en af en toe mee te trappen. Ben van den Berg ging ook solo. Ook hij zou een tandem besturen maar door omstandigheden ging dit niet door.
Wijnand, die de bus bestuurde, is op de fiets snel maar ook in de auto waardoor we al binnen anderhalf uur in Düsseldorf waren. Om half 3 parkeerden we daar de bus om hem zo een week later weer mee terug te nemen. Inchecken kon niet eerder als om 4 uur dus maar even de tijd rekken met een bakje koffie en……. weer verder ouwehoeren over mijn (tandem)doos.
Na de klok van 4 uur arriveerden Robert Robijns met vrouw Frieda uit België en ook Bas Goosens werd gesignaleerd. Robert (oud-prof) ging ook solo net als Wijnand en Ben.
Om ongeveer 6:15 demarreerde de Boeiing 737 enorm met als gevolg dat we van de grond kwamen. Na zo'n 2 uur vliegen kwam het hele peloton aan in Mallorca maar wat bleek, het regende, geen goed begin dus.
Eerst maar weer de koffers en fietsen ophalen. Zelfs mijn tandem paste in het laadruim van de Boeiing of wellicht was het met een vrachtvliegtuig mee gekomen. Vervolgens op zoek naar de bus waarmee we naar het hotel werden vervoerd.
We waren trouwens geland in Palma de Mallorca, als ik het goed heb de enige luchthaven in Mallorca. Van daaruit ging de reis naar Cala Millor waar we zouden overnachten.
Tegen het eind van de ochtend kwamen we bij het hotel aan. Even kamer opzoeken, fiets uitpakken, boel verkennen etc.
Wijnand had intussen een racefiets geregeld, Jan had de koffers weer gepakt en de zon begon weer te schijnen. Dit laatste leidde ertoe dat we 's middags nog even zo'n twee en een half uur zijn gaan fietsen met z'n allen.

Voor Ben, die op zijn eigen solo fiets reed, liep het onderweg minder goed af. Hij vond het achterwiel van het Duitse tandemteam zo interessant dat hij deze eens van dichtbij wou bekijken tijdens het rijden. Met het achterwiel van de tandem was niks mis totdat Ben het aantikte met zijn voorwiel. Hierdoor ging Ben goed onderuit en ook de tandem maakte een schuiver. De tandem kon na montage van een andere buiten- en binnenband zijn weg vervolgen. Ben had net zoals zijn fiets ook enige schade. Toch konden beiden de weg vervolgen al ging het niet van harte.
Gelukkig hadden we nog wel mooi weer en regelmatig de wind in de rug waardoor er hoge snelheden werden gehaald.
De volgende dag, zondag, hebben we een langere tocht gemaakt van zo'n vier en een half uur met onderweg een pittige klim van ongeveer 10 km. in de grafiek zijn de gegevens van een hoogtemeter weergegeven in combinatie met de afgelegde afstand.

Ben was niet van de partij, hij nam een dag rust vanwege zijn valpartij en ook zijn fiets bleek te veel schade te hebben.
Maandag 23 februari.
Voordat we weer aan een ronde begonnen eerst een andere racefiets met Ben gehaald zodat ook hij weer kon rijden. Ook voor mijn tandem een nieuw binnenblad gehaald want de nieuwe ketting kon nog niet wennen aan het gebruikte binnenblad waardoor de ketting er overheen vloog. De rit ging over een glooiend landschap en af en toe vlogen we door enkele smalle straatjes van een dorp, haalden we diverse andere sportievelingen in en kregen we een duwtje in de rug van de wind maar meestal kwam deze volop van voren of van opzij. Dit rondje beviel iedereen wel waardoor we het dinsdag, donderdag en vrijdag ook hebben gereden. Een rondje van zo'n 120 km., goed voor ongeveer 4 uurtjes fietsen. Ook dit rondje is weergegeven in de grafiek hieronder.

Woensdag hadden we een rustdag ingelast. Dit gaf ons de tijd om Cala Millor eens te bekijken, om over de boulevard te lopen en te genieten van een hapje en drankje.
Bij het hotel konden we elke dag gebruik maken van een buffet. Na de inspanningen op de fiets werd hier dan ook gretig gebruik van gemaakt en ook 's morgens voor het vertrek werd er voldoende naar binnen gewerkt, ten minste, als er tijd genoeg was want een enkeling had nogal moeite met opstaan maar ik zal geen namen noemen.
Gelukkig hadden we de hele week mooi weer. De wind beukte er wel aardig op los maar dat mocht de pret niet drukken. Een enkele keer begon het na terugkomst of 's nachts te regenen maar bij vertrek was de weg altijd droog.
En dan, voordat je het weet, is het al weer vrijdagmiddag. Een weekje Mallorca zat er al weer bijna op. Tijd om de koffers weer te pakken, tijd om de fiets weer in te pakken en eventueel nog even een souveniertje te halen.
Zaterdagmorgen weer richting het vliegveld. Vervolgens weer hetzelfde verhaal als in Düsseldorf. Inchecken, wachten, instappen, demarreren, afremmen, uitstappen en krijg nou wat, sneeuw!
De bus bleek er nog steeds te staan, even alle koffers en fietsen inladen en gauw op weg naar Nederland. Onderweg Luuk en z'n tandem nog even afgeleverd in Lichtenvoorde en tegen 8 uur 's avonds weer in Apeldoorn. Het temperatuur verschil was even wennen, vorst in Nederland terwijl we in Mallorca overdag vaak tussen de 15 en 20 graden hadden.
Maar goed, Mallorca zit erop. Een week om met plezier naar terug te kijken. Een week waarin we diverse uurtjes hebben gefietst. Een week waarin we een gedeelte van Mallorca hebben mogen bewonderen. Een week waarin we ons zelf en elkaar beter hebben leren kennen.